• » Last Update Was 7 years ago With : Ayah..

Friday, February 11, 2011

Struktur Kod Inline Frame Dan Banner Yang Perlu Kamu Tahu

Lepas beberapa hari pendedahan yang aku buat dalam entri Semakin Ramai Blogger Gemar 'Curi' Trafik Blog Lain, lega bila tengok dah ramai yang mula alert dan amek tindakan memeriksa source code di blog masing-masing. 

Ada yang masih keliru kerana tak familiar dengan kod-kod HTML nih. Di sini aku bagi 3 contoh struktur HTML yang mesti kamu tahu.

1) Banner atau image
Paling basic. Kod ini menunjukkan nama file dan lokasinya di www. Beserta option modifier image tu macam ukuran ketinggian/lebar image dan border keliling image.

2) Banner atau image dengan link
Link bermula dari <a href dan mesti ditutup dengan </a>. Kod image diletak di antara <a href> dengan </a> supaya bila image tu diklik, page baru (ikut link tu) akan dibukak. Modifier untuk link termasuklah target link tu load, contohnya nak bukak window baru bila diklik atau bukak dalam window yang sama. Dengan adanya kod link ni ia menunjukkan sudah ada backlink dari page yang memaparkan image tu.

3) Banner atau image dengan link dan inline frame
Macam di atas, banner dan (back)link tapi diselitkan satu frame kecik. Frame ni akan load bersama dengan page yang memaparkan kod2 ni. Berbeza dengan link sahaja, frame akan load WALAUPUN KAMU SUKA ATAU TIDAK, manakala link hanya akan load bila kamu pilih untuk klik.

Tengok contoh "kod backlink" yang dioffer beberapa blog kebelakangan ni. (Aku ubah skit target URL sebab tak nak ada lagi ada orang terasa).
Klik utk zoom

'Pakej lengkap' ni ada image, ada backlink dan ada frame berukuran 0 0 di mana kamu tak akan dapat lihat frame tu dengan mata kasar.

Kalau kamu decide untuk buang inline frame yang terselit dalam kod kamu, hanya perlu delete bahagian ini sahaja :
Klik utk zoom

Yang lain-lain tak perlu la diejas mengikut persetujuan exchange antara kamu dengan si pemberi kod. Exchange sama adil. Takkan bagi pinjam lima ringgit nak bayar balik lima puluh ringgit kot?

Namun begitu ada beberapa kod inline frame yang tak perlu kamu buang :
Shoutmix
Sebab shoutmix mesti dipaparkan dalam frame di blog kamu

Facebook Share
Kod fb share ni memang dalam frame tapi ia terkecuali sebab FACEBOOK menyediakan aplikasinya sendiri

Blogger Navbar
Ni line paling atas yang boleh kamu lihat di semua template blogger.com (yang ada Follow, Next dll tu).

Kalau yang tak faham lagi boleh check kat entri -
Cikgu Dahlia :
http://www.cikgudahlia.com/2011/02/blogger-kita-memang-cerdik-pandai-kan.html
Nescafe Ais :
http://maribinablog.blogspot.com/2011/02/blogger-curi-traffic-benarkah-ianya.html