• » Last Update Was 7 years ago With : Ayah..

Thursday, February 03, 2011

~CARA UNTUK TRAFIK MENDADAK NAIK!

Banyak cara yang boleh kita gunakan untuk tarik trafik secara mendadak tapi yang ni sangat berkesan la aku tengok. Dah ramai bloggers guna, maka aku pun tak nak ketinggalan jugak. Iaitu meninggalkan komen di entry post rakan² blogger hangpa, bukan setakat di shoutbox sahaja.

Kenapa?

1) Bila komen yang hangpa tinggalkan menarik hati penulis entry tu, dia akan take note akan kewujudan dan perhatian hangpa. Therefore, lepas ni katakan kalau hangpa update saja blog, mesti kawan² baru hangpa tu tak sabar nak tinggalkan komen. Sebabnya? Nak bagi hangpa pulak tertarik untuk kembali ke blog depa lagi selepas ini. Benda ini akan 'loop' dan secara tak langsung boleh membina hubungan dua hala.

2) Banding dengan tinggal jejak di shoutbox, komen dan jejak di entry adalah lebih permanent. Kalau kat shoutbox, lepas berapa hari sistem akan delete page yang ada jejak hangpa untuk bagi laluan page baru shoutbox tu. So sia² kan?


Lagipun, kalau hangpatinggal mesej kat shoutbox "blogwalk sini" tapi takdak usaha baca dan komen entry, sama jugaklah yang hangpa dapat lepas tu : shoutbox walkers saja. Nobody bothers to READ your blog. Yelah, orang bagi pinjam lima ringgit, takkan kita nak bayar balik lima puluh ringgit kot?

3) Ada blog owners yang bagi hangpa tinggalkan URL blog / latest post hangpa di bahagian komen. Kenapa ya? Itu la tandanya blog² owners tu mau melawat page hangpa balik. Kalau nak tekan tengok kat profile hangpa, leceh pulak. Ada profile yang tak lengkap takdak link, tahu? Jangan risau blog owners tu tak balas kunjungan hangpa, sebab pengomen/pembaca blog dia yang lain akan nampak link yang hangpa dah tinggalkan tu dan tertarik nak melawat hangpa (bergantung kepada kualiti komen hgpa la).

Perlu diingat, hangpa tak digalakkan tinggal komen berbentuk spam atau sampah, setakat komen "Haha" je pun ada hati nak letak link. Keji sungguh. Bagi komen yang membina, berterimakasih, bertanya, reply / quote komen orang lain, semua ni cara bagus untuk tarik attention blog owners dan their visitors.

So rajin² lah komen kat blog² camni yang bagi hangpa peluang untuk tinggal link. Blog aku ni contohnya, aku letak comluv sekali di bahagian komen so that latest post hangpa boleh appear automatically, menyenangkan aku dan pembaca lain terus pi melawat blog hangpa.

Ok tu je kot. Any ideas nak kongsi? Nak say tengkiu? Nak link to this entry? Please share your comments and your blog link, below. Klik LIKE kalau hangpa setuju dan suka tips ni..


5 Comments »:

Unknown said...

Thanks for that info.

Haril CP said...

Info yang berguna boleh dicuba thanks
http://arilimpian.blogspot.com/

fida firdaus said...

tq atas syer cara naikkan trafik secara mendadak. sy masih bayi dalam dunia blog ni. :)
http://fidafirdaus.blogspot.com

Unknown said...

tq info.. nice sharing... good tips..

Unknown said...

tq so much atas tips n kongsi idea ni k...nama blog awk kiut sangat..ok @hati tupai...hehhhe...blogwalking here...tq

Post a Comment

Komen saja.. bkn spam :)