• » Last Update Was 7 years ago With : Ayah..

Thursday, July 07, 2011

MOTW : DIRTY HARRY (QUINTOLOGY) 1971-1988

'Do I feel lucky?' Well, do ya, punk?

Hahaha... Entah berapa kali dah aku beli siri filem Dirty Harry. Daripada tape video (VHS), VCD, DVD dan latest Blu-Ray. Mungkin pasni Box-Set kut. Hopefully aku akan terjumpa jugak versi Laser-Disc atau dapat Vinyl OST. Memang tak jemu-jemu aku beli dan layan filem ni.


Sebab utama tak lain tak bukan - Clint Eastwood sendiri. Atok ni memang antara hero faveret aku sebab kebanyakkan watak hero yang dia pegang bukanla jenis lembek dan asyik nak beromen. Aku rasa The Dead Pool adalah yang the best filem Dirty Harry bagi aku. 1st sebab ada Jim Carrey as super-rocker yang miming lagu Welcome To The Jungle dan the best part ada cameo appearance semua line-up GNR.

Kalau nak kira jalan cerita memang semua sama cuma penyangak aja berbeza.

Dalam The Enforcer, depa buat kelainan sket. Watak musuh dia 4 ekoq traffic dan sekoq superior dia.

Influence Dirty Harry ni memang cukup kuat sampaikan cerita cina Aces Go Places (Sam Hui/Karl Makka) pun ada spoof watak ni cuma tukaq nama jadi Filthy Harry (tapi dressing koboi macam karekter trilogi Sergio Leone-Clint Eastwood = The Man With No Name). Tak sure plak watak Sarjan Debbie Callahan dalam Police Academy sengaja dibikin portrayed sebagai sedara pompuan Harry.



Aku survey jugak kut-kut Mr. Eastwood ada nak bikin comeback watak Harry Callahan pada masa akan datang... tapi rasanya mungkin dia takat nak bleh jadi produser/pengarah saja sbb mana ada polis tua dok kerja lagi...

Review by : Pakdin AcidRain