• » Last Update Was 7 years ago With : Ayah..

Monday, March 14, 2011

Single Apartment 2

Inilah dia pelan rumah single/studio apartment aku yang kedua. Basicnya sama macam pelan pertama dulu, direka khas untuk manusia-manusia yang nak hidup menyendiri dan perlukan privasi maksima. Hueheh. Design ni tak xrelevan dah untuk aku sebab dah berkeluarga.

Pelan Studio/Single Apartment 2


Anyway, dgn variasi yang minimum dan pat segi ja macam kotak/jail, assume single/studio apartment ni memang macam ni, tingkap tak boleh letak kat tepi2 sebab melekat dengan unit apartment lain. Most pencahayaan datang dari area ruangtamu a.k.a tempat tidoq dan dari dapoq :

Pandangan dari belakang (balkoni + dapur)

Ruang tamu ni serbaguna untuk menjimatkan ruang. Assume la sofa seketoi tu macam sofa bed jugak. Siang duduk, malam baring kroih2 :

Anak panah menunjukkan ruang tamu serbaguna
While here kat bahagian dapoq pulak berfungsi sebagai kitchen/dining area jugak. Seketol set meja kerusi untuk 2 orang saja ditempatkan di penjuru dapoq : 

Dapur with cabinets.
Bilik ayaq dan jamban pun sama diasingkan macam design aku sebelum ni. Small area dikhaskan untuk letak mesin basoh dan rak2 bahan pencuci :

Bilik air + toilet separate

Obviously aku tak letak tingkap or whatever yang membolehkan pejalan kaki di koridor memanjangkan leher. Aku ni paranoid sikit. Tau jenis masyarakat kita suka mengendap dalam rumah orang lain.

Sedikit 'tak kisah' aku pada kedudukan pintu masuk yang selari dengan pintu balkoni. Tak tau kalau dari segi fengshui bagus ke tak. Malas nak google.

Challenge aku untuk design kali ni ialah bahagian tingkap ruangtamu/ruangtidoq yang 'tersembul' keluar between balkoni instead of melekat kat dinding. Nak kena elevate bahagian dinding dari lantai dan buatkan area tingkap umpama pocket. Boleh la letak jam loceng kat dalam dan bahagian luar (balkoni) blh letak pasu bunga kat atas bumbung tingkap : 

Anak panah menunjukkan bahagian tingkap yang didesign 'tersembul'

Memula aku nk design lebih kompleks iaitu penambahan cabinet/more storage kat bahagian bawah tingkap (belakang sofa) but buang masa ja sbb tak leh nampak dalam screenshot ni. Storage wall yang ada berdekatan pintu masuk rasanya dah cukup untuk simpan barang2 reta khazanah (notice aku letak rak dalam tu). Aku jugak terpaksa lupakan hasrat nak design lemari/cabinet tv yang bersambung dgn meja laptop, tempat simpan koleksi dvds bla2.

So ni saja pelan single/studio apartment kali ni. Ingatkan nak present dalam bentuk video tp kekurangan pengetahuan dalam hal tu. Ok please like/share this artikel or provide some feedbacks di ruang komen DI BAWAH so aku blh tau samaada aku perlu teruskan lagi mendesign or just sod off.