• » Last Update Was 7 years ago With : Ayah..

Thursday, December 30, 2010

Cara Betul Komen Di Blog Ada Comluv

Malam ni cerita pasal kemudahan mengkomen di blog yang ada pasang plugin comluv. Sekarang ni best sebab banyak blog dah pasang benda ni. Semuanya untuk memudahkan proses blogwalking.

Bila hangpa klik di tempat nak komen, kalau button ni keluaq, maksudnya blog tu ada pasang comluv lah. Tentu semua dah sedia maklum benda ni apa fungsinya. Tapi masih ramai yang tak gunakan peluang ini sebaik mungkin.
benda ni hah
Aku fokus kat blog blogger yang gunakan sistem komen Intense Debate beserta plugin Comluv ni. Untuk blog wordpress, kotak komen sangat simple dan tak serabut.

Step untuk komen ikut camni :

Klik utk zoom

Memula isi dulu nama.

Second isi la email. Kalau empunya blog/reader lain reply komen, hangpa akan dapat notification dalam email.

Third isi URL blog hangpa.

Lastly baru klik kotak komen. Waktu hangpa klik kotak komen, barulah akan 'trigger' fungsi comluv di bawah untuk menyedut latest link dari blog hangpa.

Kalau hangpa isi komen dulu baru isi URL blog dan terus tekan button Submit Comment, comluv tak sempat display link latest entry. Sebab tu kena isi URL dulu baru isi komen.

Tanda comluv dah sedut feed ialah camni :

Latest entry akan display secara auto. Klik utk zoom

Maka dengan kompidennya hangpa buleh komen dan tak perlu susah-susah nak paste kod HTML ke latest entri hangpa, sebab comluv akan buat kerja dia.

Aku peratikan masih ramai tak ikut step yang betul oleh sebab itu tiada link display di bawah komen yg dia submit. Ini tentunya akan "memalaskan" tuan punya blog untuk membalas kunjungan. Heheh

Guna step2 ni setiap kali hangpa nak komen di blog berIntenseDebate ok.

P/S : Kotak nak komen di blog aku dah dikemaskini, semua dah disusun ikut tertib yang sebetulnya (3-1-2-4) untuk memudahkan hangpa tinggal komen. Tak mudah lagi??! Aii melampau dah ni! Cepat komen! :P