• » Last Update Was 7 years ago With : Ayah..

Monday, December 06, 2010

Tabung Bersamaku @hatitupai

Aku perlu funds untuk beli another almari buku. Kapasiti almari sekarang sangat menyedihkan. 1 shelf sampai kongsi 2 rows. Abis buku2 yang tak dapat display depan.

Sorry aku bukan pembaca yang intelek. Tak banyak buku2 bacaan orang dewasa ada dalam simpanan since I stop buying books years ago. Banyak buku dalam koleksi aku bermula dari darjah 2 iaitu xx years ago. Some of them disambung dari koleksi kakak2 aku dan mostly collection datang dari peak time aku buying fictional books waktu remaja dulu.

Klik gambaq utk zoom
So that explained why tahap vocab aku tersentot di level menengah saja. Apart of not much reading matang/dewasa materials, aku jugak sudah stop practising to write properly. Pernah di awal millennia ni aku gila menulis (waktu tu zine Contagious dan Confidential) tapi taim tu biasalah rebellious dan ada motivasi untuk menulis - jual zine dapat RM. Muakakaka.


zine Confidential #11. Last punya. Tahun 2006.

Aku ingat lagi waktu darjah satu aku dah mula tertarik nak baca buku rujukan Sejarah, Fizik, Bio, Kimia, Sastera etc kepunyaan my elder siblings. Peratusan aku koyak dan conteng buku depa adalah sangat rendah lemak. Ok i admit ada la jugak gunting2 untuk buat 1 hobi ni : scrap books! Aku suka baca buku2 SRP+SPM silabus lama dan bolehlah aku angkat bakul menyedapkan hati yang tahap IQ aku improve waktu tu. But coming from ordinary broken family, my potentials left unpolished and i grow up being an ordinary girl saja. Ceh. Belagak.

 Most of my book collections jugak hasil pembelian encik hubby waktu berchenta dulu. Taulah 10 tahun berkawan kan tentu banyak boleh dikikis. Eheh. Hati aku jadi girang umpama berlari di tepi pantai ketika sunset bila dia hadiahkan buku2 macam Reader's Digest (beli longgok dari Rope Walk), encyclopedias interesting waktu Popular buat sale dan sebagainya. Kalau other girlfriends gemar boipren depa belikan alat mekap, baju, kasot la, boipren aku pulak selalu beli buku kat aku. Romantikosnya di mata aku.

So, bila time pindah rumah, the books are the most payah thing to pack. Mau cari banyak kotak. Sekali angkut macam nak tercabut saraf tunjang. Once sorang apek lori komplen tanya aku pack batu ka dalam kotak. Siot lu apek. Lepas dah sampai rumah baru, kena unpack pulak susun ikut yang lama kat shelves. Memang bukan kerja seminit dua. Tak campur dengan time pack unpack tu tangan gatal nak amek 1-2 buku baca jap refresh memori. Okey maybe 8-9 bijik la jugak lastly.

Here's some books yang boleh buat aku leka dan best dibelek jap.

Hang Tuah terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka, cetakan tahun 1964. Gila susah nak jaga buku ni tau.

Secret Agents. Aku suka buku ni sebab dulu waktu kecik teringin nak jadi spy. Kakaka. Inset : Bahagian Dalam buku. 1st page - Guy Fawkes

Last Mysteries of the World published by Reader's Digest. Inset : Isi dalam yang padat. Sangat suka!

Ini kalau hangpa tak tau, Penang dulu ada keretapi kat jalanraya, yang dipanggil trams. Banyak gambaq2 klasik termasuk tempoh penggunaan bas dua tingkat yang dibawa dari England.

UFO Investigations. Huh yang ni pun jadi kegemaran aku jugak. Kat Malaysia, kita ada pakar tentang fenomena objek aneh kat udara, nama beliau ialah Ahmad Jamaludin. Respect samanya! Inset : Isi dalam tak banyak kaler maler, tapi still best.

The Rise And Fall of the Third Reich. Dokumentasi penuh tentang sejarah Nazi Jerman. Tebal gila, 6 in 1 buku compiled tu. Belum ada masa nak baca walaupun da lebih 10 tahun simpan/peram. Maybe start next year kot. Hehe

Runaway Jury by John Grisham. Jangan silap, isi tak sama dengan movie Runaway Jury (lakonan John Cusack, Gene Hackman dan Dustin Hoffman). Movie cerita pasal empayar senjata, buku cerita pasal empayar tobacco.

Well you get the idea.

Tapi important jugak keperluan new lemari ialah untuk display aku punya board/indoor games termasuk benda2 kecik contohnya kad UNO, Yugi, Pokemon dan pakau. Haks. Aku pantang benda2 ni dipegang oleh budak2 and for sure benda ni memang menarik perhatian tetamu budak2 pun. Now that I have Nisa, aku hanya akan bagi dia mainan2 aku ni once dia tau jaga barang.

Ok now I, a sentimentol collector end this entry with a feeling of emptiness inside. Cheh ayat bunga lagi. One man's garbage is another man's treasure apa.

Back to square one. Mana nak korek funds untuk beli lemari display baru? More reasons in next entry.

Agak-agak la kan, berapa kapasiti lemari buku aku ? Here's the latest photo :

Terlebih muatan. Not in picture : Koleksi majalah dan beberapa kotak lagi takdak mood nak unpack.

Simple entry about my book collection here : http://tupaikaran.blogspot.com/2009/03/mari-berlagak.html

Entri ni dah penah keluaq kat 100penulis.com. Keji tak recycle entry? Haha so what hu keirrrrrrrs