• » Last Update Was 9 months ago With : Ayah..

Sunday, February 25, 2007

~KAWAN KETAWA VS. KAWAN MENANGIS

Marilah berkenalan dengan aku, seorang tupai yang boleh dibuat kawan ketawa dan kawan menangis. Kenalilah aku lagi, seorang tupai yang tak dak kawan menangis sorangpun.

Pasaipa yang aku kata macam ni? Hangpa bayangkan, dalam sempit2 sesak2 aku, aku masih lagi boleh pinjamkan orang duit. Paham dak erti sempit dan sesak? Dan bayangkan la, orang yang aku pinjamkan duit tu tiap2 bulan ada gaji sedangkan aku TIDAK BERGAJI DAN TIDAK BEKERJA. Mungkin tanggapan semua orang terhadap aku ni ialah aku ni tak kerja means AKU KAYA, marilah kita mengikis tupai.

Tapi bila aku sesak, aku sempit, apa yang aku boleh buat? Nak mintak pinjam dengan orang jauh sekali boleh dapat punya. Sebab apa, sebab ye la, tupai kan senang. Tiap2 ari boleh pi main game. Sesak apa camtu? Jadi apa yang terdaya aku lakukan ialah menadah tangan mintak orang tolong bayaq balik duit aku. Apa aku dapat? Aku sms pun tak jawab, langsung takdak terlintas nak fon aku EXPLAIN nape tak leh bayaq lagi. Bukan sebulan. Tapi dah dua bulan. Takkan duit gaji sikitpun takleh nak diperuntukkan untuk bayaq balik kat aku. Tak 100%, 50% pun jadi la. Terhenanya aku. Kalau orang lain, tiap2 minggu mesti nak tuntut. Tapi aku siap bagi berbulan2 lagi, aku tak kacau pun. Bila aku dah kering sangat kena la aku mintak jugak. Apa yang orang kata? Aku ni berkira la, kedekut la. Pungkoq ayam sungguh. Berkira ka aku bila aku ternyata lebih miskin dari semua orang yang mengikis duit ringgit aku.

Aku ni orang susah... Harta tak dak, simpanan tak dak, masa depan tak dak. Tapi aku masih boleh bagi orang lain lupakan masalah depa. Masalah aku, tak dak sapa yang peduli. Dan ayat tadi yang aku kata bukan la ayat common yang dipakai oleh semua manusia tapi kenyataan! Disebabkan tak dak orang yang cuba dekati aku, cuba kenali aku, jadi tak tau la betapa aku susah hati sentiasa. Aku keliru dengan dunia dan tak mampu nak raih simpati sesapa. Aku cuma ada alom dan adik aku ujang. Tapi ujang jauh nun di kuala pilah. Kalau depa dua ni ada dekat ngan aku dah tentu hidup aku ceria, tak payah la nak kena ngadap TEKKEN untuk lupakan masalah.

Jadi inilah aku. Sejak sekolah aku jadi barua orang dan hamba orang. Aku jadi scapegoat orang dan mangsa orang. Aku la kawan untuk dijadikan tempat menangis, dan aku la orang yang tak dak kawan.

Mungkin tahun depan aku nak jadi TUPAI YANG KEJAM. Aku tak mau lagi jadi badut untuk menceriakan orang lain. Hidop sorang, matipun sorang apa.

Orang Kaya
2pai


3 Comments »:

infamous said...

ak rsa ak pon mcm hg jgk...time ak susah...ak sorg2...
time depa sng bkn nk igt ak dh...
ak ni dh la jenis malas nk mintak2...
org hutang ak pon...ak bgi la tgguh smpy dia btoi2 mmpu bayaq...
haha
syok baca creta hg...

Tupai Karan said...

infamous,
lepas ni jgn dok bg muka kat kwn2 hg, takdak gunanya berkawan kalu taim susah ja cari hg tp senang depa lupa kat hg..hehe

eh hg sapa ar?

infamous said...

ak baca2 blog ja..byk jgk ak dok singgah blog org...sronok r baca blog hgpa...

Post a Comment

Komen saja.. bkn spam :)