• » Last Update Was 8 months ago With : Ayah..

Wednesday, February 03, 2010

~KITA TERPAKSA MAKAN LAUK RECYCLE

Dah tentu tajuk tu merujuk kat lauk beli kat warung, gerai n kedai. Kalu lauk kat umah, tak abis makan arini kita perangat esok mkn lg no hal punya.

Tapi kalu lauk beli, ikan goreng yg nampak sah2 brp kali kena seksa mandi minyak pun jual dengan harga sama macam ikan fresh? Daging goreng kemarin tak abis jual, arini dibuat masak kicap (nak kaver), pun juai ngan harga lauk baru?

Banyak la kedai yang buat macam ni. Aku pun slalu terkena. Bila makan memang terkeluaq gak la sumpah seranah aku, sebab rasa teraniaya. Ye la, hangpa pun akan rasa camtu gak bila tengah semangat2 nak makan, then terrealise yang hgpa kena ripoff kering2.

Kalau la, kalau... Kalau pasni aku beratoq nk beli nasik + ternampak lauk2 yang ketara kerecylelannya, memang nak kata kuat2 camni biaq semua pelanggan kedai/warung/gerai tu dengaq :

"Makcik, ni lauk semalam ya? Awat rega dia sama cam lauk baru masak?"

Malangnya aku rasa aku tidaklah seberani yang disangkakan.


2 Comments »:

Faisal Admar said...

makcik akan jawab:

lauk ni masak juga baru anak oi... kedai nasi kandar 24 jam, lauk sama, masakan sama!

****************


haha, sapa nak jwb?

Tupai Karan said...

makcik, kalau lauk baru, alhamdulillah la, jgn lauk ja baru tp minyak recycle plak da la..

Post a Comment

Komen saja.. bkn spam :)