• » Last Update Was 7 years ago With : Ayah..

Monday, May 18, 2009

~TIPS WEB/BLOG 5 : PEMBUNUH MINAT

Ada banyak faktor yang buleh membunuh minat pelawat ke web/blog hangpa, dan salah satunya kesilapan pilih warna dan fonts.

Kali ni marilah kita renungi (cewahh) pemilihan fonts dan wana yg seswai utk blog hangpa. So far setiap template ada tema dia. Cam @hatitupai, aku pilih fonts Verdana+Trebuchet dan wana hitam/kelabu/oren, termasuk ngan widget2 skali.

Elakkan fonts yang fancy seperti Comic Sans, melainkan page hgpa didedikasikan untuk kanak2. Ingatlah tak semua browser ada fonts yg hangpa ada, so gunakan yg basic. Web browser akan menggantikan fonts yg hampir sama ngan dlm komputer pelawat hgpa, tapi mungkin resultnya jadi caca marba.

Wana plak mesti sekata, kalau background gelap, fonts mestilah cerah, dan sebaliknya. Saiz pun xyah la besar sangat dan takyah halus. Macam kita melawat web/blog orang len, kalau mata nak kena kecik sebab nak baca tulisan, fedap la. Satu lagi jangan terlalu banyak kaler maler untuk fonts. Tetapkan satu warna dan saiz saja untuk tajuk entri dan satu warna default untuk entri.

Ada skrip2 external yg akan menjahannamkan background hangpa, so kalu ni berlaku, buang saja skrip/widget tu.

Background bergambar / tidak?
Ada masanya bila gambar yg digunakan sebagai latar belakang tu, saiz dia besaq. Resultnya? Page lambat loading, pelawat bosan dan blah. Jadi pilih gambaq kecik saja yg disusun berulang2 (repeat) ataupun cuma warna background saja. Ni penting bila page hangpa discroll, fonts kelihatan 'timbul' dan menyerlah berbanding background.

Walau camna pun, tips ni cuma sebagai pointer ja. Bukannya wajib kena polo. Bila lagi hangpa nak tunjukkan kekretipan kalau bukan kat blog kan ;)
Berapa bintang leh dapat arini? Hehe


4 Comments »:

TeD said...

thanks for the tips.. ;) u teach me a lot ct... ;)

Cinderella said...

owhhhh
begitu ya?

Raja Fiqri Fauwaz said...

keh keh keh, tak dan aku tekan back terbaca plak tulisan yang kelip-kelip warna merah tuh.. cesh..

Cikya said...

terima kaseh daun keladi..
lain kali kongsi lagi.. :D

Post a Comment

Komen saja.. bkn spam :)