• » Last Update Was 7 years ago With : Ayah..

Wednesday, August 11, 2010

Betulkah Anda Berdoa?

Saban hari saya tengok makin ramai yang berdoa di status facebook dan dalam sms saja. Pelik kan? Memang tak salah berdoa tapi mana perlunya doa-doa personal diumum dan dihebah untuk tatapan orang lain?

Contohnya :
"Ya Allah, tabahkan hatiku untuk menghadapi masalah yang satu ini". Kemudian di'Like' beramai-ramai oleh kawan-kawan.

Persoalannya mana perginya adab-adab berdoa? Kenapa doa tak lagi diluahkan di atas sejadah, berpakaian lengkap tutup aurat, suci, berhati jujur dan rendah diri? Ataupun dalam majlis-majlis ilmu? Ataupun sebelum dan selepas melakukan pekerjaan?


Tapi tidak. Doa-doa anda diluahkan pada kotak status, kemudian tekan PUBLISH, tunggu reaksi kawan-kawan. Bukan lagi dengan tangan menadah doa tapi dengan mata terkebil-kebil memantau wall facebook anda.

Yang mana kawan-kawan sedang berportable internet dalam jamban ke, tengah buat benda-benda tak senonoh ke, semua baca dan tekan LIKE.

Anda kata anda berdoa untuk kesejahteraan kawan-kawan semua? Ya, perlukah juga dihebahkan? Apa matlamatnya? Anda mengharap balasan doa juga? Anda mahu disukai kawan-kawan? Jadi anda tidak ikhlas! Tunjuk alim!


Doa sms? Ini lagi satu. Kadang-kadang doa hanya diforwardkan saja, bukan ditaip lahir dari hati sendiri. But then, apa perlu anda hantar sms doa personal itu kepada orang lain? Adakah si penerima yang akan tunaikan hasrat anda?

Berdoalah dengan cara yang betul. Saya nasihatkan anda semua bukan bermakna saya ni pun nak tunjuk alim juga tapi untuk ingatan kita bersama.

Di mana adab berdoa anda? Sekiranya doa pun anda anggap perkara main-main, remeh-temeh dan bukan ikhlas serta tak serius atau tak really-really mean it, lebih baik anda simpan dan tunggu saja masa yang sesuai dan emosi anda stabil.

Berdoalah kepada Tuhan Maha Pencipta kita, bukannya untuk mendapat approval atau sanjungan orang.

Selamat berpuasa. Sampaikan nasihat dan amanah saya ini kepada rakan-rakan anda.