• » Last Update Was 7 years ago With : Ayah..

Monday, May 16, 2011

Persediaan Sebelum Tulis Entri Blog | CM4

Aku suka topik Cabaran 30 Minggu yang keempat ni. Kali ni berkaitan dengan kemahiran blogging.


Tajuk Minggu Keempat :
Persediaan Sebelum Update Blog


**********************************************

Tiap orang ada la caranya nk cari idea untuk update blog kan? Ada yang suka meraban ja luah perasaan untuk dibaca umum termasuklah strangers. Ada yang suka kopipes blog orang len pastu defend diri kata dia cuma sebarkan maklumat. Ada yang organized skit work process dia. Aku kategori ketiga kot. Heh.

1) Mula - mula aku sediakan pen dan buku catatan

Ni penting sebab slalu gak idea mari waktu berjauhan dengan kibod pc. Jadi mana-mana yang dan tu aku catit dalam bentuk points. Maklum saja getting so forgetful these days.



2) Google Search dan Translator

Kena baca dulu topik2 yang aku nak tulis. Faham dan dapat idea kasar baru buleh nak karang entri



3) Login Facebook


Aik apa la kena mengena? Sebenarnya takdak apa yang penting, tapi bolehla nak tau khabar berita kawan2, sehat ke, berjaya ke, bermasalah ke, ada info dan tips-tips ke.

4) Main game


Alang-alang bukak fb tu lajak sat dalam 5 minit camtu utk layan games. Bukan apa, sebelum tulis entri, kepala kena dalam keadaan rilek, tenang dan santai.

5) Dan....

Setelah selesai main game aku pun..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


setting tilam dan bantai dan tidoqqq kroih2.

Hasil :
Blog bersawang lagi.

**********************************************

Ok aku nak tag 2 kawan blogger :
a) Puteriqaizyan
b) Sizuka

Kalau hangpa nak join jugak cabaran ni untuk memastikan blog sentiasa berupdate tiap minggu, baca dulu syarat2 simple kat sini :